Ne Ağustos Böceği ne de Karınca

Yazar - Ugur
31.03.2022 13:22

İçinde bulunduğumuz süreç tek bir cümle ile özetleniyor olsaydı işletme sahiplerinin büyük bir kısmı şu ifadeyi kullanacaktı: “Zor bir dönem.“ 

Zorluğu oluşturan ana etken ise belirsizlik. Global bu salgın nedeniyle ekonomik dengeler ciddi anlamda değişecek. Şu ana kadar doğru kabul edilen birçok varsayım, tekrar değerlendirilecek. Çünkü tüketicilerin alışkanlıkları değişecek. Toplum şimdiden ikiye bölünmüş durumda; abartmayın diyenler ve hafife alıyorsunuz diyenler. 


Sunduğunuz hizmet veya ürün, müşterileriniz için Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisinde ilk 2 katmanda değilse işiniz hayli zor. Bu nedenle işletme sahipleri için olmazsa olmaz ilk aksiyon konfor alanlarının dışına çıkmak olacak. An itibari ile bir şeyleri farklı yapmak zorundasınız. En büyük hata bu durumu görmezden gelmek ve aksiyon almamak olacaktır. 


Ekip içinde yaptığımız durum değerlendirmelerinde işletme sahiplerinin bu süreçten ayakta çıkabilmesinin 3 aşamalı bir süreç ile mümkün olabileceği kanaatine ulaştık.


1)    Mevcut Durum Analizi 
En hızlı tamamlanması gereken görev mevcut durum analizini yapmak. Temel olarak 4 dikeyde aşağıdaki verileri toparlamak doğru planı yapmak için elinizi güçlendirecektir. 

  • Finansal analiz: Alacak / borç durumu, 12 haftalık nakit akışı tahmini, faturalanmamış alacaklar / borçlar ve stok tespiti  
  • Servis devamlılığı: Ekibinizin evden çalışarak sağlayabileceği ve sağlayamayacağı servislerinizin tespiti, ekip içi yedekleme listesinin yaratılması 
  • Müşteri analizi: Kilit müşterilerinizin bu süreçten nasıl çıkacaklarını ön görebilmeniz için sektör, finansal güç, yetkinlik gibi birkaç temel parametre ile bir skor kartı oluşturmak.  
  • Pazarlama ölçümleri: Online ve offline pazarlama stratejilerinizin mevcut maliyet ve dönüşüm oranlarının tespiti

    2)    Doğru Plan Yapmak 
    Net bir şekilde mevcut durumunuzu çıkardıktan sonra stratejik bir aksiyon planı üretmelisiniz. Dümene geçmenin, liderlik meziyetlerini sergilemenin tam zamanı. Kendinize birkaç soruyu cesurca sormalısınız:  

    • Aynen devam edersek, 6 ay sonra nasıl bir tablo ile karşılaşırız?  
    • Eğer cevabınız mevcut durumu koruyacağınız veya olumlu etkileneceğiniz yönünde ise kendinize şu soruyu sorun: Bu tahminimi doğrulayabilmek için hangi parametreleri izlemeliyim? 
    • Eğer cevabınız mevcut durumunuzdan geride kalacağınız yönünde ise şu iki soru ile devam edin:  
    • Kartlar yeniden dağıtılacaksa, siz oyunda kalabilmek için ilk neleri yapmalısınız? İlk neleri yapmaktan vazgeçmelisiniz?      

    Oluşturduğunuz görev listesinde tüm görevleri kendi üzerinize almamalısınız. Bu bir ekip oyunu, başarı da başarısızlık da takımın tamamının sorumluluğundadır. Yetki ve sorumluluğu dağıtmanın ve hedefe ekip olarak ilerlemenin tam zamanı. 

    3)    Aksiyon Almak 
    Oluşturduğunuz planın sizi başarıya götürüp götürmeyeceğini yakından izlemeniz gereken bir dönemdesiniz. Tıpkı virüs ile ilgili bilgilerin günlük olarak düzenli paylaşıldığı gibi, siz de doğru metrikleri düzenli takip etmeli, düzeltici aksiyonları hızlıca devreye almalısınız. 

    Maalesef belirli bir süre sonra bazı işletmeler bu belirsizlik içerisinde faaliyetlerini sonlandırmak zorunda kalacaklar. Bazıları ciddi yaralar alacak. Bazıları ise iş planlarını ve iş yapış şekillerini değiştirerek süreçten güçlü çıkacaklar. Kesin olan tek bir şey var; hiçbir şey eskisi gibi olmayacak. Paranın yönü, tüketicinin alışkanlıkları, çalışanların ve işletmelerin yetkinlikleri değişecek.


    Yazının başında belirttiğim gibi zor bir dönem. Ve zorluklar sıkı çalışarak, doğru planlar yaparak ve doğru aksiyonları alarak aşılabilir. Tabii bu dönemde bir de sağlıklı kalarak.  


    Uğur Yedikardeş

    Yazar Hakkında